Europe’s Air Becomes More and More Expensive: The Integration of Maritime Transport into the European Emission Trading Scheme

Europas Geduld mit der internationalen Seeschifffahrtsorganisation neigt sich dem Ende zu: Da bisher auf internationaler Ebene eine Einigung auf eine verbindliche Reduktion der Treibhausgasemissionen des Schifffahrtssektors nicht in Sicht ist, plant die Europäische Union die Einführung eigener Maßnahmen. Die wahrscheinliche Option ist der Einbezug in das europäische Emissionshandelssystem, so wie es bereits für den Flugverkehr seit Januar 2012 der Fall ist. Dies würde die internationale Seeschifffahrt vor finanzielle, technische, und administrative Herausforderungen stellen – nicht nur in Europa. Ein solches Handelssystem wirft darüber hinaus, je nach Anwendungsbereich und Ausgestaltung, rechtliche Fragen im Hinblick auf seine Vereinbarkeit mit Völkerrecht auf, insbesondere bezüglich Vorschriften des Seerechts, des internationalen Handelsrechts und der Legalität extraterritorialer Maßnahmen.

There is a growing public awareness of CO2-emissions and they are now firmly on the agenda of the European Union (EU) and other international organisations. The basis of more than 95 % of world trade, international shipping is a comparatively energy-efficient means of transport, accounting for only 2.7 % of global emissions. Ships carry substantially more cargo than overland means of transport and produce considerably fewer emissions. Though, with a predicted 2- to 3-fold increase in air emissions by the year 2050, ship traffic has come into the focus of the regulators. 
 The issue has been on the agenda of the International Maritime Organization (IMO) for quite a while. Responsibility within the IMO lies with the Marine Environment Protection Committee (MEPC), yet a binding instrument, such as an emission trading system, is not in sight. Adoption and entry into force on the international level is, as usual, a lengthy process. Further, the introduction of a market-based mechanism at the international level gives rise to argument, especially from emerging economies. Given this situation, a market-based instrument implemented at EU-level, comprising in particular the integration of shipping emissions within the European Union Emission Trading Scheme (EU ETS) is, therefore, the more likely, and swifter, approach.
Discussed in this article are the mechanisms and challenges of integrating maritime transport into the EU ETS (I.). The relevant aspects and legal features of an EU ETS for ship traffic are presented. In section 1 the scope of such a system and its key design features are considered. In section 2 the compatibility of an EU ETS with international law is explored. The core issue in this context is whether such a system constitutes an extraterritorial measure and, if so, is it legal. In order to be a successful model, an EU ETS needs to comply with the law of the sea, international environmental law and international trade law. The alternative to an EU ETS would be the introduction of marketbased measures at the international level. Presented in this article are the developments on the IMO level and an outline of the regulatory issues on the international level (II.). The concluding remarks provide an outlook with regard to the probable developments (III.).



Copyright: © Lexxion Verlagsgesellschaft mbH
Quelle: EurUp 04/2012 (August 2012)
Seiten: 12
Preis inkl. MwSt.: € 32,00
Autor: Dr. Bettina Enderle
Dr. Nora-Phoebe Erler

Artikel weiterleiten In den Warenkorb legen Artikel kommentieren


Diese Fachartikel könnten Sie auch interessieren:

Product Carbon Footprinting: Calculation and Communication Standards in the Making
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2010)
A Product Carbon Footprint (PCF) is the entire life cycle (cradle-to-grave) accounting of greenhouse gases (GHGs) for an individual good or service. It is propagated to effect changes in corporate policy and consumer choice toward less emission intensive production and consumption patterns. Though not yet a legislative reality, calculation and communication standards are in the making. This study attempts to compare the most prominent PCF efforts to date, analysing how each emerging standard addresses key PCF calculation features. It concludes that potential for methodology harmonisation exists, and that the time is ripe and the know-how available for such harmonisation to occur. PCF standard harmonisation can be an important contributor to achievement of the transition to a more sustainable production and consumption culture needed for effective climate change mitigation.

bifa-Text Nr. 45: Anpassung an den Klimawandel: eine Befragung oberbayerischer Unternehmen
© bifa Umweltinstitut GmbH (3/2010)
Das bifa Umweltinstitut untersuchte, in welchem Umfang sich oberbayerische Unternehmen vom Klimawandel betroffen fühlen, welche Aspekte dabei eine Rolle spielen und ob die Anpassung an die unvermeidbaren Folgen ein Thema ist.

Stand der Technik der Emissionsminderung bei Biogasanlagen
© TK Verlag - Fachverlag für Kreislaufwirtschaft (12/2010)
Der Anteil an Erneuerbaren Energieträgern (EE) an der Energieversorgung nimmt – auch Dank staatlicher Förderung – seit Jahren stetig zu. So stieg ihr Anteil am gesamten Endenergieverbrauch von 9,3 % (2008) auf 10,4 % (2009), von 15,2 % am Bruttostromverbrauch auf 16,3 % und von 7,4 % am Endenergieverbrauch für Wärme auf 8,8 % [5]. Rund ein Drittel der Stromerzeugung aus EE basiert auf Biomasse, wovon wiederum knapp 40 % auf biogene Festbrennstoffe entfallen, gefolgt von Biogas mit knapp 33 % und 16,4 % biogener Anteil des Abfalls (in Abfallverbrennungsanlagen) [15].

Anwendung von Energiekennzahlen und CO2-Bilanzen auf Verfahren zur energetischen Nutzung von Abfällen
© TK Verlag - Fachverlag für Kreislaufwirtschaft (9/2010)
Die Abfall- und Biomassebehandlung spielt eine wichtige Rolle für die Begrenzung der Emissionen von CO2 und weiteren Treibhausgasen (THG) [1]. Um die Klimaeinflüsse beschreiben zu können, werden üblicherweise Stoffstromanalysen für die klimaschädlichen Gase oder komplette Ökobilanzen durchgeführt. In diesem Beitrag wird der Fokus auf die Anwendung von Energiekennzahlen gelegt, die für eine vereinfachte Abschätzung der klimaschädlichen oder -nützlichen Effekte von Abfallbehandlungs-Methoden geeignet sind.

Market-based Regulation under the Clean Air Act
© Lexxion Verlagsgesellschaft mbH (6/2010)
As prospects dim for Congress enacting an economy-wide greenhouse gas cap-and-trade regime for the modern era, advocates for such a system increasingly are setting their sites on a 40 year old trusty and reliable stalwart to do the job: the existing Clean Air Act (CAA). This article assesses questions of whether, when, and how EPA could enact its own cap-and-trade system under the Clean Air Act.

Name:

Passwort:

 Angemeldet bleiben

Passwort vergessen?